четвъртък, 20 август 2009 г.

Ако няма Иван в къщата...

Публикувано в БГРепортер на 07/01/2009

Днес е Ивановден. Всеки от нас познава поне един Иван – Ваньо от детската градина, Ванката от квартала, Бай Иван – съседът. За едни Иван е приятел, за други – враг, за трети – съдба. "Ако си немаш Иван в къщата, забий един кол на средата - да се буташ в него, па го кръсти Иван". Така казваше прабаба ми - природно интелигентна жена, от която съм запомнила много мъдрости. Но тези думи нещо не ги разбирах.

В захлас слушах разказа й за нейния Иван – умен и интелигентен, добър търговец. Цялата околия го уважавала. Разумен, мъдър и състрадателен. Помагал на братята и сестрите си, изучил племенниците си. Давал на вересия, а доста често не взимал пари от бедните. Обичали се много, но за съжаление нямали собствени деца. Твърде млад бил повален от коварна болест и на смъртното си легло взема решение да осинови единият от племенниците си – моят дядо. Историята е много дълга и красива. И се чудех защо прабаба ми винаги завършваше разказите си с думите: "Та така, чедо, ако си немаш Иван..."

Е, не ми се наложи да забивам кол на средата на къщата – намерих си Иван от плът и кръв. Сигурно е съдба. Ако не се бутам в самият него, все ще се намери в какво да се спъвам – в поялника, в бормашината, в чехлите му. И ако е само това! Дълга история. Ще има и аз какво да разказвам на внуците. Да си ми жив и здрав, Иване!

И останалите Ивановци – и те да са здрави и щастливи! 204 885 български мъже носят името Иван. Това са 204 885 характера и 204 885 съдби. Казват, че между името и характера на човек имало здрава връзка. Не знам дали е така, но на близките им освен здраве пожелавам и много търпение, защото "така ли си бяга човек от съдбата и от своя единствен Иван!".

Да добавим Йоан, Йоана, Ваньо, Иванка, Ваня и всички останали, които празнуват на този ден – ЧЕСТИТ ИМЕН ДЕН И НАЗДРАВЕ!

Няма коментари:

Публикуване на коментар